Η κλιματική αλλαγή είναι δεδομένη, τα βίαια φυσικά φαινόμενα τείνουν να γίνουν ο κανόνας και οι Ευρωπαίοι αναζητούν τη λύση σε ένα νέο φόρο.
Οι σχετικές συζητήσεις δεν γίνονται σε φιλολογικό επίπεδο, όπως θα πίστευαν πολλοί. Αντιθέτως, από το άτυπο Eurogroup στο Ελσίνκι το Σεπτέμβριο, οι διαβουλεύσεις για το φόρο αυτό έχουν μπει στο… ψαχνό και οι προτάσεις που έχουν ήδη πέσει στο τραπέζι, δείχνουν ότι πάμε για συγκρούσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάποιου είδους “πράσινος” φόρος θα τεθεί σε ισχύ και μένει να διαπιστωθεί ποιους θα επιβαρύνει, πότε θα ενεργοποιηθεί κι αν θα προβλεφθούν ισοδύναμα.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι επειδή ακριβώς υπάρχει διάσταση απόψεων για τις ενδεδειγμένες λύσεις, οι Ευρωπαίοι έχουν αναθέσει στον ΟΟΣΑ να “τρέξει” μια σχετική άσκηση και οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι τα καύσιμα- με τον έναν ή τον άλλο τρόπο- θα αποτελέσουν το πεδίο εφαρμογής του νέου φόρου.
«Οι ενεργειακοί φόροι δεν είναι η μοναδική λύση, αλλά δεν μπορούμε να αναστρέψουμε την κλιματική αλλαγή χωρίς αυτούς. Πρέπει να εφαρμοστούν δίκαια και να χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο και να διευκολύνουν την ομαλή μετάβαση (σ.σ. σε άλλες μορφές ενέργειας) για τις ευάλωτες ομάδες», σημειώνει ο Γ.Γ. του ΟΟΣΑ, Α. Γκουρία, δίνοντας το στίγμα της μελέτης του ΟΟΣΑ: φορολογώντας τις ρυπογόνες μορφές ενέργειας, είναι ένα αποτελεσματικό μέσο για να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων.
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι οι φόροι στα καύσιμα κίνησης είναι σχετικά υψηλοί, τι μένει; Οι μηδενικοί- όπως τονίζει ο ΟΟΣΑ- φόροι στις διεθνείς πτήσεις και στη ναυτιλία.
Οι Βορειοευρωπαίοι θέλουν ειδικό φόρο στις αεροπορικές πτήσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά βάση Ολλανδοί, Σουηδοί αλλά και Γερμανοί έβαλαν στο τραπέζι του Eurogroup την πρόβλεψη ενός ειδικού φόρου στις αεροπορικές μετακινήσεις (aviation tax), με βάση τη θεωρία «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Βέτο για φόρο σε ναυτιλία αερομεταφορές από Κύπρο, Μάλτα, Ελλάδα
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπήρξε αντίδραση κυρίως από τους «μικρούς» του Νότου (Μάλτα, Κύπρος), αλλά και οι υπόλοιποι του Νότου δεν έδειξαν να… ενθουσιάζονται από την ιδέα μιας επιπλέον φορολογίας, την ώρα που η συζήτηση υποτίθεται ότι πρέπει να γίνει σε άλλη κατεύθυνση για την ευρωπαϊκή οικονομία. Όσον αφορά στη θέση της Ελλάδας, υψηλόβαθμος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών ξεκαθαρίζει ότι η Αθήνα είναι αντίθετη σε επιβολή “πράσινου” φόρου σε αυτά τα πεδία.
Ποιες χώρες έχουν θεσπίσει φόρο στις αερομεταφορές
Όπως προκύπτει από τα συγκριτικά στοιχεία μελέτης του Tax Foundation, οι πτήσεις στην Ευρώπη θεωρούνται φτηνές, ωστόσο περίπου οι μισές χώρες επιβάλλουν κάποιου είδους φόρο στις αεροπορικές μετακινήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Στην πραγματικότητα, μόνο Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Νορβηγία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο χρεώνουν φόρο στο εισιτήριο, ενώ άλλες χώρες επιβαρύνουν τις πτήσεις μόνο με ΦΠΑ. Το Ηνωμένο Βασίλειο αυτήν τη στιγμή έχει τον υψηλότερο φόρο στις πτήσεις, χρεώνοντας 40,04 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 7η θέση με 9,72 ευρώ. Ενδιαφέρον είναι, επίσης, το στοιχείο ότι ενώ ΗΠΑ, Καναδάς, Ιαπωνία χρεώνουν Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης στα καύσιμα των αεροπλάνων, στην Ευρώπη υπάρχει εξαίρεση.
Αθήνα: Αν μπει τέτοιος φόρος, θα πρέπει να μειωθεί η φορολογία στην εργασία
Το θέμα του νέου «πράσινου» φόρου, ακόμα κι αν τελικά δεν επιβαρύνει τις αεροπορικές πτήσεις αλλά εφαρμοστεί αλλού, θα συζητηθεί και στις επόμενες συνεδριάσεις του Ecofin. Στην περίπτωση που η συζήτηση για το νέο «πράσινο» φόρο τείνει προς την έναρξη διαδικασίας έκδοσης Οδηγίας ή Απόφασης, η θέση της Ελλάδας θα είναι ότι σε έναν τέτοιο φόρο θα πρέπει να μπει αντίβαρο, καθώς σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργεί στη λογική της δημιουργίας «κουμπαρά» για περιβαλλοντικές δράσεις. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα υποστηρίξει ότι σε αντιστάθμισμα ενός τέτοιου φόρου, θα πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση της φορολογίας στην εργασία, η οποία επιβαρύνεται και με ιδιαιτέρως υψηλές εισφορές.